Рекомендації практичного психолога для вихователя та асистента вихователя інклюзивної групи щодо проведення індивідуальної корекційно-розвиткової роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
№ |
ПІБ дитини |
Мета роботи |
Відповідні дії вихователя, ігри і вправи |
1 |
|
розвиток мовлення |
Забезпечувати постійний мовленнєвий супровід діяльності дитини (промовляти предмети і дії з ними), пальчикові ігри |
розвиток комунікативних умінь |
Ініціювати взаємодію дитини з іншими дітьми, залучати дитину до спільної діяльності з однолітками, спочатку в парі, потім в підгрупі з 4-5 дітей, далі - у загальній груповій грі. |
||
розвиток розумових здібностей |
Ігри: «Що котиться?», «Фігури», «Поштова скринька», «Знайди пару», «Що змінилось?», «Чого не стало:знайди і викресли», «Повторюй зі мною», «Лабіринти», «Порівняй речі», «Кольори», «Що забув намалювати художник?», «Магазин», «У що з цим можна грати», «Хто зайвий?» |
||
розвиток емоційно-вольової сфери |
Ігри: «Нумо разом!», «Повторюй за мною», «Інструкції», «Побудуй башточку», «Подолай перешкоду»,»Похвалинки», «Смішинки», «Знайди злого», «Вгадай настрій», «Заборонений рух», «Так чи ні?». Під час діяльності варто забезпечувати додаткові перерви; можна користуватись певними винагородами (малюнки, улюблені іграшки тощо) за виконання правил поведінки. Інструкції для дитини мають бути чіткими й короткими. Використовувати тактильний контакт з дитиною для зняття зайвого м’язового та емоційного напруження (спокійно обійняти дитину, погладити по плечу, доторкнутись до голови, взяти за руку тощо) |
||
2 |
|
розвиток мовлення |
Забезпечувати постійний мовленнєвий супровід діяльності дитини (промовляти предмети і дії з ними), пальчикові ігри |
розвиток комунікативних умінь |
Ініціювати взаємодію дитини з іншими дітьми, залучати дитину до спільної діяльності з однолітками,спочатку в парі, потім в підгрупі з 4-5 дітей, далі у загальній груповій грі. |
||
розвиток розумових здібностей |
Ігри: «Що котиться?», «Фігури», «Поштова скринька», «Знайди пару», «Що змінилось?», «Чого не стало:знайди і викресли», «Повторюй зі мною», «Лабіринти», «Порівняй речі», «Кольори», «Що забув намалювати художник?», «Магазин», «У що з цим можна грати», «Хто зайвий?» |
||
розвиток емоційно-вольової сфери |
Ігри: «Нумо разом!», «Повторюй за мною», «Інструкції», «Побудуй башточку», «Подолай перешкоду»,»Похвалинки», «Смішинки», «Знайди злого», «Вгадай настрій», «Заборонений рух», «Так чи ні?». Дихальні вправи та психогімнастика («Равлик», «Почухай спинку», «Шум моря», «Подорож на хмаринці», «Дує вітер», «Повітряна кулька» тощо) Під час діяльності варто забезпечувати додаткові перерви; можна користуватись певними винагородами (малюнки, улюблені іграшки тощо) за виконання правил поведінки. Інструкції для дитини мають бути чіткими й короткими. Використовувати тактильний контакт з дитиною для зняття зайвого м’язового та емоційного напруження (спокійно обійняти дитину, погладити по плечу, доторкнутись до голови, взяти за руку тощо)
|
||
3 |
|
Зниження психоемоційного та м’язового напруження |
Підтримувати дитину за допомогою дотику, спокійного і впевненого голосу в ситуаціях підвищеного емоційно-нервового напруження (виступ перед аудиторією, конфліктні ситуації з дітьми тощо). Дихальні вправи та психогімнастика («Равлик», «Почухай спинку», «Шум моря», «Подорож на хмаринці», «Дує вітер», «Повітряна кулька» тощо) |
Рекомендації вчителя-логопеда для вихователя та асистента вихователя
щодо розвитку мовлення дітей під час індивідуальної роботи
Прізвище ім’я дитини |
Основні завдання |
Артикуляційні вправи |
Дихальні вправи |
Ігри на формування уваги |
Розвивальні вправи та ігри |
Вправи на розвиток дрібної моторики пальців рук |
|
Спонукати до називання предметів і дій, озвучування дій з іграшками. Спілкуючись і розмовляючи з дитиною, намагайтесь, щоб вона добре бачила обличчя дорослого. Важливо не підтримувати спотворювальної вимови звуків, оскільки це провокує в дитини неправильне уявлення про звуки |
Вчити відтворювати правильне положення органів артикуляції за наслідуванням |
Формувати цілеспрямований плавний видих, використовуючи ігри та вправи на здування легких предметів, стрічечок, паперових фігурок, ватяних кульок («Хто далі м’яч жене?», «Гарячий чай», «Задмухни свічку» та ін.) |
Використання пісень-забавлянок, потішок (тобто систематичне повторення ритмічного та інтонаційного малюнка) |
«Стали іграшки всі в ряд», «Один – багато», «Хто це? Що це?» та ін. |
Ігри з мозаїкою, ґудзиками, шнурівкою, мотузки. Пальчиковий театр, тіньовий театр, графічні вправи. |